آدرس: چالوس روبروی بیمارستان طالقانی- بن بست صدف- ساختمان پزشکان صدف- طبقه سوم- مطب دکتر خدیجه ابراهیمی
011-52243183
باید ها و نباید ها بعد از عمل جراحی زیبایی بینی

باید ها و نباید ها بعد از عمل جراحی زیبایی بینی

حال که عمل جراحی را با موفقیت پشت سر گذاشته اید، باید بدانید که مراقبتهای بعد ازعمل در نتیجه نهایی نقش بسزایی دارند،این موضوع در روزها و هفته های اول اهمیت بیشتری می­یابد. مهمترین مساله ضربه نخوردن بینی حتی در حد ملایم است. توضیحات و توصیه های زیر به شما در این امر کمک می­کنند:

معمولا در چند ساعت اول در کلینیک یا بیمارستان بستری هستنید . در این مدت پرستاران مواظب شما هستند.در 24 ساعت اول کاملا استراحت کنید. در این مدت اگر قصد دارید از جایتان بلند شوید حتما با کمک دیگران باشد چون ممکن است سر گیجه داشته باشید.پس از این مدت می­توانید حرکات بیشتری انجام دهید ولی توصیه می­شود که حتی المقدور در هفته اول بیشتر استراحت کنید.

در هنگام خوابیدن بیشتر سعی کنید به پشت بخوابید و چند بالش بیشتر زیر سرخود بگذارید تا سر 30 درجه بالاتر باشد. اگر داخل بینیتان تامپون است، زمان بیرون آوردن آن به شما اطلاع داده می­شود.این زمان معمولا 2 تا 3 روز است. این تامپون ها کوچک بوده و در آوردن آن درد چندانی ندارد.

معمولا درد چندانی پس از عمل ندارید مگر اینکه بینی ضربه ای بخورد. درد با مسکنهایی مثل استامینوفن بهبود می­یابد

پانسمان زیر بینی را در صورت آعشته شدن به خون و یا ترشحات مینوانید تعویص کنید ولی به هیج عنوان به تامپون داخل بینی دست نزنید.

بخیه ها و اسپلینت روی بینی معمولا در روز 6 یا 7 برداشته می­شوند.

استفاده از کمپرس یخ در 24 تا 48 ساعت اول به کاهش کبودی و تورم کمک می­کند ولی پس از آن  اثر چندانی ندارد. از کمپرس یخ به تناوب  استفاده کنید .مثلا هر نیم ساعت به مدت یک ربع آن را روی چشم و صورت نگه دارید از بکار بردن مستقیم یخ خودداری کنید بلکه یخ را داخل پارجه بپیچید .

از حرف زدن، خندیدن و مکالمه طولانی تلفنی در 2 تا 3 هفته اول اجتناب نمایید.

در روز های اول ممکن است ترشحات خونابه ای از بینی خارج شود که طبیعیست ولی در صورت خونریزی مراتب را اطلاع دهید.

از روزهای دوم و سوم شستشوی بینی را به آهستگی با سرم نمکی و با استفاده از سرنگ 10 سی سی یا دیگر وسایل شستشو دهنده شروع کنید.

در طی چند هفته پس از عمل به علت جمع شدن و خشک شدن ترشحات در داخل بینی ممکن است تنفس مشکل شود. برای رفع این مسئله می­توانید روزانه در چند نوبت محلول سرم نمکی، در بینی خود بریزید، به طوری که بدون خیس شدن چسب ها مقداری از ترشحات بینی شستشو داده شود و خارج گردد.

 تا دو هفته پس از عمل سعی شود از تخلیه ترشحات بینی با فشار خودداری شود می­توانید با احتیاط از گوش پاک کن خیس جهت تمیزکردن قسمت های پایین داخل بینی استفاده کنید .

از مسواک نرم استفاده کنید، با دهان باز عطسه کنید از فین کردن محکم تا دو هفته خودداری کنید

بمدت دوماه از عینکهای آفتابی و طبی استفاده نکنید و در صورت نیاز می­توانید لنز تماسی گذاشته و یا عینک را با چسب به پیشانی چسبانده تا به بینیتان فشار نیاورد.لنز های تماسی را می­توانید دو تا سه روز بعد از عمل استفاده کنید.

در ماه های اول از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و هوای گرم خود داری کنید زیرا تورم شما بدتر می­شود.

به مدت یک ماه از شنا کردن پرهیز کنید.

در شش هفته اول پس از عمل لازم است که از فعالیت های سنگین اجتناب شود، به ویژه ورزش هایی که موجب بر افروخته شدن صورت می­شوند.از ورزش هایی که با احتمال ضربات توپ به بینی همراه­اند مدت زمان بیشتری اجتناب شود.

هیچ محدودیت غذایی وجود ندارد به جز آنکه از خوردن غذا هایی که به جویدن طولانی نیاز دارند مانند استیک کباب برگ، ساندویچ، و امثال آن ها در هفته های اول باید پرهیز شود. در طی روزهای اول پس از جراحی بهتر است گوشت و مواد مغذی دیگر ابتدا در مخلوط کن نرم شود تا جویدن کمتری لازم باشد. همچنین از خوردن چای و قهوه داغ در این روزها اجتناب شود. نوشیدت مایعات کافی مانند آب میوه  و سوپ به رفع خشکی دهان کمک میکند. 

غضروف ها را درشیشه ای به شما میدهند آنها را در دو کیسه فریزر مشکی رنگ قرار و به مدت یک سال در یخچال نگه دارید.

توصیه می­شود جراحی های غیر اورژانسی که در محدوده بینی نباشند حداقل یک ماه با رینو پلاسی فاصله داسته باشند.

عمل لیزریک چشم با فاصله یک ماه از عمل بینی بلامانع است. بهتر است اقدامات دندانپزشکی و ارتودنسی حداقل با فاصله 6 ماه و در موارد خیلی ضروری سه ماه از عمل جراحی بینی انجام سوند

سوراخ خای بینی در سه ماه اول بعد عمل ممکن است قرینگی قبل از عمل را نداشته باشند که جای نگرانی ندارد.

به علت کوچک شدن ابعاد بینی و فعالیت غدد چربی پوست ، معمولا پوست بینی بعد از عمل چرب تر از قبل خواهد شد . این افزایش چربی بهمراه تورم بعد از عمل باعث می­شود که بینی  براق تر از معمول به نظر برسد که نباید باعث نگرانی گردد.

خانم هایی که قصد بارداری بعد از عمل دارند بهتر است حداقل با فاصله شش ماه از زمان عمل بینی باردار شوند.

فرم بینی شما در روزها و هفته های اول مشخص نیست، بنابراین از وسواس زیاد و مشاهده مکرر در آینه خودداری نمائید.همچنین در این مدت به هیچکس اجازه ندهید در مورد بینی شما قضاوت کند

 

با آرزوی سلامتی و شادکامی

دکتر ابراهیمی متخصص و جراح گوش حلق بینی مازندران