آدرس: چالوس روبروی بیمارستان طالقانی- بن بست صدف- ساختمان پزشکان صدف- طبقه سوم- مطب دکتر خدیجه ابراهیمی
مراقبت های جراحی لوزه (آدنوتونسیلکتومی)

لوزه ها بافت های لنفاوی اطراف حلق هستند که شامل لوزه های کامی (طرفین زبان کوچک)لوزه های حلقی(لوزه سوم) و لوزه های زبانی میباشند. مواردی که در مورد جراحی لوزه باید مورد توجه قرار بگیرد عبارتند از:

- جراحی لوزه ها، یک روش دردآور و ناراحت کننده است. 10 تا 14 روز بعد از جراحی، گلوی کودک شما دردناک میباشد.

- 5 تا 6 روز بعد از عمل جراحی لوزه ها، درد بدتر خواهد شد، زیرا غشای سفیدرنگی روی محل جراحی در حال بهبود کشیده می شود که البته نشانه عفونت نمیباشد

- اگر فقط لوزه سوم با جراحی خارج شود، کودک شما درد و ناراحتی خیلی کمتری خواهد داشت.

- ممکن است 7 تا 10 روز بعد از جراحی لوزه، گوش کودک شما درد بگیرد.

- ممکن است شما قسمت های سفیدرنگی را در محل جراحی لوزه ها در گلوی کودک خود ببینید، ولی این مسئله نشانه عفونت و چرک نیست و طی دو تا سه هفته بعد از جراحی، برطرف می شود.- در طی بهبودی بعد از عمل، بوی بد دهان طبیعی است.

- بعد از جراحی لوزه ها، مشاهده لکه های خون در بزاق و ترشحات بینی و یا خون دماغ شدن طبیعی است. در صورتی که مقدار آن زیاد بود و یا تکرار سد با مطب تماس گرفته و به مرکزی که جراحی شدید مراجعه کنید

- صدای برخی کودکان بعد از عمل جراحی کمی فرق خواهد کرد، ولی خیلی زود بعد از 3 تا 4 هفته به حالت طبیعی برخواهد گشت.

- حس چشایی برخی کودکان بعد از عمل جراحی لوزه ها تغییر می کند، ولی این وضعیت معمولا فقط چند هفته طول می کشد.

-به کودک خود داروی آسپیرین و یا داروهای حاوی آسپیرین را ندهید. لذا برچسب مواد تشکیل دهنده دارو را بخوانید و اگر دارای کلمه آسپیرین یا اسید سالیسییک بود، او را به کودکتان ندهید.

آسپیرین خطر خونریزی را در طی عمل و یا بعد از آن افزایش می دهد .

- قبل از استفاده از هر دارویی و یا هر نوع درمان خانگی برای کودک خود، با پزشک او مشورت کنید تا خطری برای کودک نداشته باشد.

یک یا دو بار استفراغ کردن بعد از مرخص شدن از بیمارستان طبیعی است. اگر کودک شما احساس ناراحتی کرد، تا چند ساعت غذا یا نوشیدنی به او ندهید و بعد از اینکه بهتر شد، مقدار کمی غذا یا نوشیدنی به او بدهید.

- کودکان بایستی 5 تا 7 روز بعد از عمل جراحی لوزه استراحت کنند و تا دو هفته بعد از عمل، ورزش و شنا نکنند. کودکان معمولا 14 روز بعد از عمل، به فعالیت های طبیعی خود بر می گردند. کودکان معمولا دو هفته بعد از عمل باید در خانه بمانند و مدرسه نروند.

-داروهای آنتی بیوتیک برای کودک تجویز میکنیم، زیرا این داروها روند بهبودی را تسریع می کنند، درد بعد از عمل را کم می کنند و احتمال خونریزی را کاهش می دهند.

رژیم غذایی برای بیماران جراحی لوزه

بعد از 24 ساعت از عمل جراحی و رفع تهوع در کودکان باید مواد غذایی مایع و نیمه جامد به مدت 4-3 روز به صورت سرد و یا ولرم مصرف شود.

* به هیچ عنوان از غذای داغ استفاده نشود. بهترین مواد غذایی بستنی ساده بدون طعم، ژله و پودینگ‌های ساده بدون شکلات یا مواد افزودنی است که باعث تحریک پذیری و ایجاد سرفه نگردد.

* به هیچ عنوان مواد غذایی قرمز مصرف نشود که در صورت استفراغ با خون اشتباه گرفته می‌شود.

برای کاهش خطر خونریزی بعد از عمل جراحی لوزه از بستنی به دلیل رفع گرگرفتی لوزه استفاده می‌شود.

* باید هیداتاسیون کامل انجام گردد یعنی روزانه 8-6 لیوان آب مصرف شود، زیرا کم‌آبی می‌تواند باعث افزایش گلودرد شود.

* سوپ‌های ولرم ساده و بدون ادویه نیز مناسب است.

* آب پرتقال یا آبمیوه ترش به کودکان تجویز نمی‌گردد، زیرا سبب سوزش می‌گردد. بهترین آبمیوه‌ها برای کودکان عزیز بعد از جراحی آب هویج، آب سیب و آب‌لیمو شیرین است و بعد از 3 روز تا دو هفته شیر برنج و پوره سیب‌زمینی و گوشت توصیه می‌گردد.

از روز چهارم تا چهاردهم از خوردن غذاهای خشک و سفت و لبه دار اجتناب شود زیرا خطر خونریزی تا روز چهاردهم نیز وجود دارد .

با آرزوی سلامتی و شادکامی

دکتر خدیجه ابراهیمی