آدرس: چالوس روبروی بیمارستان طالقانی- بن بست صدف- ساختمان پزشکان صدف- طبقه سوم- مطب دکتر خدیجه ابراهیمی
011-52243183
عفونت های گوش

عفونت های گوش

 عفونت های شایع گوش

عفونت های شایع گوش
گوش انسان شامل سه قسمت گوش خارجی ،میانی و داخلی میباشد که هر کدام میتواند با عوامل باکتریال،ویرال و قارچی درگیر شود
در این مبحث قصد داریم به عفونت های  گوش خارجی که در مناطق مرطوب مانند مازندران و استان های شمالی بسیار شایع میباشد به صورت اختصار بپردازیم .
مجرای گوش از ابتدای سوراخ گوش تا پرده گوش حدود دو و نیم سانتیمتر طول دارد که در یک سوم خارجی غضروفی است و با پوستی همانند سایر نواحی بدن پوشیده شده و دوسوم داخلی استخوانی با یک لایه نازک پوششی است .
گوش مکانیسم خودتمیز کنندگی عالی دارد بنابراین نیاز به تمیز کردن آن با وسایلی مثل گوش پاک کن نمیباشد
غدد پوست مجرای گوش ماده ایی چسبناک و قهوایی تولید میکند بنام سرومن که نقش حفاظتی گوش را به عهده دارد و به عنوان سدی در مقابل ورود عفونت به لایه زیرین دارد که گاهی این سد شکسته شد و باعث ورود باکتر به پوست گوش میگردد که این مساله در افرادی که از استخر و حمام زیاد استفاده میکنند بیشتر دیده میشود
شخص دچار درد شدید گوش همراه تورم و خروج ترشح از گوش میگردد که بهترین درمان ساکشن ترشحات داخل مجرا و استفاده از قطره های آنتی بیوتیک موضعی و قطره هایی که خاصیت اسیدی ضعیفی داشته باشند میباشد ولی گاها تورم با شدت بیشتری بوده و مجرا بسته میگردد که در این صورت داخل مجرا فتیله گذاشته میشود تا قطره ها از آن طریق وارد مجرای گوش گردد.
در بین عفونت های گوش عفونت های قارچی خصوصا در مناطقی که رطوبت بالایی دارد بسیار شایع میباشد که علاوه بر درد و تورم بیمار از خارش شدید گوش شکایت دارد که در این موارد بهترین درمان ساکشن گوش ، خشک نگه داشتن گوش و استفاده از قطره های ضد قارچ میباشد .
لذا به کسانی که در مناطق مرطوب زندگی میکنند یا از استخر و حمام زیاد استفاده میکنند توصیه میگردد که داخل گوس با سشوار و نه با گوش پاکن خشک نگه داشته شود و از دستکاری بی مورد خوداری شود زیرا تحریک و خراش کوچک مجرای گوش مسبب عفونت های شدید و ازار دهنده خواهد شد .

با آرزوی سلامتی
دکتر ابراهیمی متخصص و جراح گوش حلق بینی مازندران