آدرس: چالوس روبروی بیمارستان طالقانی- بن بست صدف- ساختمان پزشکان صدف- طبقه سوم- مطب دکتر خدیجه ابراهیمی
011-52243183
تشخیص شکستگی بینی

تشخیص شکستگی بینی

شکستگی بینی
بینی به دلیل اینکه برجسته ترین قسمت صورت است بیشتر در معرض ضربه و آسیب است و در طی تصادفات و نزاع دچار آسیب میشود و در اقایان نیز بیشتر درگیر میشود
ساختار بینی از قسمت استخوانی در بالا و غضروفی در پایین تشکیل شده و قسمت استخوانی بالای بینی به صورت هرم میباشد و بیشتر مواقع این ناحیه دچار اسیب میشود .گاهی بعد از ضربه ناحیه اتصال غضروفی به استخوانی دچار آسیب میشود و باعث فرورفتگی وسط بینی و تشکیل بینی به صورت زین اسب میشود.
دقیق ترین نشانه شکستگی بینی ایجاد حرکت استخوانی زیر دست و جابجایی قطعات بینی میباشد البته خونریزی و کبودی و تورم میتواند مطرح کننده شکستگی باشد ولی تشخیصی نمیباشد .


تشخیص شکستگی بینی با لمس و معاینه بینی است و رادیوگرافی در تشخیص نقشی ندارند و بر خلاف تصور افراد نیاز به انجام گرافی نمیباشد . استخوان بینی بر خلاف سایر استخوانهای بدن فقط در 15درصد موارد با استخوانی شدن ترمیم میشود و در بقیه موارد بین قطعات شکسته شده فقط بافت نرم پر میکند و به همین دلیل شکستگی های قدیمی نیز در گرافی دیه میشود و با شکستگی جدید اشتباه میگردد.
و سی تی اسکن در مواردی که پزشک مشکوک به شکستگی استخوانهای دیگر صورت است درخواست میشود .
اگر ضربه به بینی وارد شود مهمترین کار کمپرس سرد و معاینه اولیه توسط پزشک جهت کنترل خونریزی و تشخیص هماتوم سپتوم یا خونریزی تیغه بینی است
در صورتی که خونریزی فعال وجود ندارد بیمار به منزل مراجعه کند و 48ساعت کمپرس سرد بگذارد و‌بعد از کاهش تورم مراجعه کند
بهترین زمان جا اندازی بین روز 4تا 14میباشد و بعد از ان احتمال جا رفتن بینی و اصلاح کامل شکستگی امکان پذیر نیست .
جهت ترمیم شکستگی بینی در صورتی که شکستگی بینی همراه جابجایی باشد باید جا اندازی بسته صورت گیرد و‌ گچ گیری انجام شود ولی اگر شکستگی بدون جابه جایی استخوانی باشد نیاز به اقدام خاصی ندارد .
بعد از شکستگی تا یکماه ار ضربه مجدد بینی باید خودداری کرد .
سوالی که همیشه بعد از شکستگی ها مطرح میباشد این است که حال بینی شکسته ایا میتوان جراحی زیبایی همزمان انجام داد؟ خیر بینی در مورد بینی شکسته شده ابتدا باید جا اندازی انجام شود و 4تا 6 ماه بعد در صورت تمایل جراحی زیبایی انجام داد .

 باآرزوی سلامتی و تندرستی

دکتر ابراهیمی متخصص و جراح گوش حلق بینی مازندران